Darmowa dostawa od 70,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

L-karnityna, czyli najpopularniejszy suplement dla sportowców.

2022-08-22
L-karnityna, czyli najpopularniejszy suplement dla sportowców.

L-karnityna to suplement często stosowany przez sportowców w celu zwiększenia efektywności treningu, wytrzymałości oraz do budowy mięśni. Substancja ta ma wyraźne działanie regulujące hormony tarczycy, oprócz tego zapobiega niedotlenieniu, aktywuje zdolności regeneracyjne komórek i tkanek, przyspiesza procesy metaboliczne i zwiększa apetyt.

 

  1. Czym jest L-karnityna i dlaczego jest zalecana dla sportowców?
  2. Przy jakich dolegliwościach pomaga suplementacja L-karnityny?
  3. Kiedy nie należy stosować L-karnityny?

 

Czym jest L-karnityna i dlaczego jest zalecana dla sportowców?

 

L-karnityna to suplement, którego głównym składnikiem są aktywne aminokwasy. Strukturalnie przypominają one witaminy z grupy B, produkowane przez nasz organizm. Właśnie dlatego L-karnityna jest także określana jako witamina B11 lub BT. Poza tym w ramach kompleksowej terapii jest ona zalecana także przy patologiach układu hormonalnego, zaburzeniach serca i naczyń krwionośnych, chorobach trzustki oraz wątroby.

Z kolei własna, czyli endogenna L-karnityna jest produkowana głównie w ludzkiej wątrobie. Egzogenna substancja czynna, która dostaje się do krwiobiegu po zażyciu suplementu, ma podobne właściwości. To znaczy, że normalizuje ona metabolizm, utrzymuje aktywność koenzymu A, stymuluje metabolizm tłuszczów, w wyniku czego spowalnia wchłanianie węglowodanów i białek.

L-karnityna zawiera substancje uruchamiające mechanizm spalania nadmiaru kalorii. Dzięki swojemu działaniu, cząsteczki tłuszczu zgromadzone w tkance podskórnej, przedostają się do krwiobiegu, a następnie do mitochondriów komórkowych. Tutaj kwasy tłuszczowe są rozkładane i dostarczają organizmowi energii. Oprócz tego ten suplement aktywuje przemianę materii i poprawia apetyt. L-karnityna często stosowana jest także razem z rozsądnym zestawem ćwiczeń do odchudzania. Sportowcy stosują ją również podczas treningów w celu zwiększenia wytrzymałości i szybkiego budowania masy mięśniowej.

Substancja ta poprawia pracę układu pokarmowego, zwiększając wydajność enzymów żołądkowo-jelitowych. Dla sportowców jest ona niezwykle przydatna, ponieważ zmniejsza poziom kwasicy mleczanowej we krwi, zmniejsza zawartość złogów tłuszczu w mięśniach i normalizuje wagę. L-karnityna ma także doskonały efekt neurotroficzny i szybko przywraca uszkodzoną tkankę nerwową.

Przy jakich dolegliwościach pomaga suplementacja L-karnityny?

 

L-karnityna jest przepisywana przez lekarzy osobom starszym w celu poprawy pamięci, koncentracji i spowolnienia procesu starzenia się kory mózgowej. Poza tym pacjenci z patologiami układu sercowo-naczyniowego przyjmują ten suplement, aby zwiększyć odporność mięśnia sercowego na aktywność fizyczną.

L-karnityna jest zalecana przez lekarzy również dzieciom z niewystarczającym rozwojem układu mięśniowego, zaburzeniami apetytu, ​​czy też słabym przyrostem masy ciała. W przypadku osób dorosłych stosowanie L-karnityny jest również zalecane w przypadku ciężkiej niedowagi, czy też podczas skrajnego wyczerpania.  Z kolei wegetarianie przyjmują ten lek, aby zrekompensować brak lewokarnityny w organizmie.

Kiedy nie należy stosować l-karnityny?

 

Oczywiście nie należy stosować tego suplementu, jeśli jesteśmy uczuleni na składniki leku. L-karnityna w większości przypadków nie powoduje działań niepożądanych i jest dobrze tolerowana przez pacjentów wszystkich grup. Po zażyciu suplementu bardzo rzadko odnotowuje się występowanie bólu żołądka, objawów dyspeptycznych lub objawów alergicznych. Jednak pojawienie się działań niepożądanych wymaga natychmiastowego jego odstawienia. Nie należy go także stosować podczas ciąży i w okresie karmienia piersią.

Stosowanie L-karnityny w połączeniu z kwasem liponowym i anabolikami wzmacnia jej efekt terapeutyczny. Z kolei połączenie tej substancji z kortykosteroidami prowadzi do jej kumulacji w komórkach i tkankach całego ciała, z wyjątkiem wątroby.

Jeśli chodzi o jej stosowanie, to najlepiej przyjmować L-karnitynę 2 lub 3 razy dziennie przez 30 dni. Następnie warto zaprzestać suplementacji i dopiero po kilku miesiącach można powtórzyć kurację.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!

W szczególności polecamy męskie i damskie bluzy sportowe!

pixel