Człowieku, biegaj!

2019-08-01
Człowieku, biegaj!

Bieganie to jeden z najskuteczniejszych i najprzyjemniejszych sposobów na schudnięcie, poprawę nastroju czy utrzymanie sylwetki. O czym musimy pamiętać zanim wyruszymy na podbijanie okolicznych tras?

Mówi się, że bieganie można albo kochać albo nienawidzić. My nie do końca zgadzamy się z tą opcją. Dlaczego? Zazwyczaj ci, którzy znienawidzili bieganie, zaczęli od nieodpowiedniego przygotowania, przez co ich bieg kończył się kontuzjami czy zakwasami. Jesteśmy przekonani, że po przeczytaniu tego artykułu, od nienawiści do miłości do biegania będzie dosłownie kilka kroków! ;)

Po pierwsze – rozgrzewka!

Nie powinno się rozpoczynać żadnych ćwiczeń bez rozgrzewki, a tym bardziej biegania, które wyjątkowo mocno angażuje ogromną ilość mięśni i stawów, zwłaszcza wokół kostek, kolan i ud. Dlatego zanim przystąpimy do biegania, powinniśmy się rozgrzać i to porządnie. Wymachy rąk i nóg nie wystarczą! Rozgrzewka powinna trwać około 6-10 minut i, jak sama nazwa mówi, musi Was rozgrzać. Oprócz wymachów rąk, rozgrzania talii, szczególną uwagę należy zwrócić na kolana, wykonując okrężne ruchy na zewnątrz, do wewnątrz, w przód i tył. Podobnie z krążeniami zgiętych nóg do zewnątrz i do wewnątrz. Nie zapominajmy o rozgrzaniu stawów skokowych! W następnym etapie warto wykonać pajacyki, przysiady, wyskoki, chwilę „boksowania” z szybkim truchtaniem w miejscu. Dopiero po takiej rozgrzewce, możemy zacząć biegać!

Po drugie – bądźmy dla siebie delikatni!

W treningu biegowym, tak jak i w wielu innych dziedzinach życia, bardzo często zapominamy o sobie, swoim organizmie i jego możliwościach. Jeśli uprawiamy różne aktywności fizyczne, pierwszy bieg może wydawać się całkiem prosty, ale w przypadku braku doświadczenia w trenowaniu, warto zacząć metodą małych kroczków. Nie ma sensu decydować się nawet na bieg 5-kilometrowy, jeśli nie jesteśmy w stanie przebiec truchtem dłużej niż 15 minut. Na samym początku wystarczy połączyć trucht ze spacerem, a w miarę czasu i poprawy kondycji rezygnować ze spaceru na rzecz truchtu, a dopiero kolejnym krokiem powinno być wydłużenie dystansu. Pierwsze 5 km to radość, ale pierwsze 10 km to istna euforia! Ale nie wierzcie nam na słowo – przekonajcie się sami!

Po trzecie – nie trać motywacji

Motywacja to uczucie dość ulotne – każdy z nas to wie i pewnie każdy z nas doświadczył momentu, w którym motywacja ulotniła w sekundzie, na rzecz ochoty na ciastka oblane czekoladą. W takich chwilach warto pamiętać o tym, jaki mamy cel, bez względu na to czy dotyczy przebiegnięcia bez zadyszki 5 km, uczestnictwie w półmaratonie, wyszczuplenia nóg czy utrzymaniu sylwetki. To cel powinien nas motywować! Niestety, wiemy jak to często wygląda w praktyce… w takiej sytuacji jest jeszcze jedna broń – super strój do biegania! Można wierzyć lub nie, ale mając w podświadomości to, że w szafce czeka na nas super stanik sportowy, top i legginsy albo oddychający T-shirt i mega wygodne spodenki, wraca do nas moc i ochota na to, aby ruszyć się z kanapy – w końcu ubrania sportowe kupiliśmy też jakimś celu.

Po czwarte – odpowiedni strój

Mówiąc o stroju, nie sposób nie wspomnieć o doborze poszczególnych części garderoby oraz ich jakości. Przede wszystkim warto wiedzieć o tym, że ubrania biegowe muszą przepuszczać powietrze i nie mogą krępować ruchów. Przy bieganiu pracuje niemal całe ciało więc bardzo często, nawet po krótkim dystansie, pojawia się nieprzyjemne uczucie dyskomfortu. Szczególnie polecamy staniki sportowe Nike, a także legginsy tej samej marki. Wygoda, dopasowanie i elastyczność tych produktów sprawiają, że bieganie jest czystą przyjemnością. Panowie powinni pomyśleć o koszulce Nike z serii Park VII, która zapewni wysoką jakość biegu. Do koszulki z łatwością można dodać szorty, np. te od Adidas.
Ubrania sportowe

Nie zapominajcie o wygodnych, dobrze dopasowanych butach, które również mają ogromny wpływ na uniknięcie kontuzji czy obolałych stawów. Pamiętajcie, aby przed zakupem wypróbować obuwie i potruchtać na terenie sklepu. To niezwykle istotne!

Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookies , aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel